• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
19000kr har jag betalat till inkasso. Har ingen löneutmätning. Räntorna är skyhöga och dem går inte ner.

Varför får man ingen skuldsanering när man har akassa?

Det kan bli svårt att göra en bedömning om framtida inkomster eftersom att du sannolikt i framtiden kommer få ett nytt jobb.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Enni

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ok, så om jag inte blir beviljad, så blir det utmätning på akassan istället?
 

Annapannna

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
17 April 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
26
Poäng
102
Hej!

Undrar om fler har loggat in på kronofogdens hemsida och sett att det finns en ny ruta där man ska fylla i inkomst och familjeförhållanden osv ? eller är det bara jag som fått den. Stod att de var uppgifter ifall man skulle få löneutmätning.
Jag går och väntar på ett beslut om skuldsanering som borde komma nu i oktober så blev rädd att det har blivit avslag och de ska göra löneutmätning istället. =/
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Fick en fråga av min sambo igår. Nu när jag har inledande, vad kollar handläggaren upp angående sambon som inte har sökt skuldsanering?
Inkomst förstår vi men tittar dom efter mer?

Dom kollade i mitt fall hennes inkomst.
Inte så mycket mer. (Vad vi vet)

Ingen UC tagen på varken mig eller sambon under 2020. (Ansökte i början av 2020)
 
Senast ändrad:

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Tänkte skriva ett snabbt meddelande för er som bara ser mörker i framtiden. Det finns hopp..

Jag har beviljad skuldsanering och för att sammanfatta mitt "case"

- över 1,1 miljon

- allt till spel

- 11 månader sen senaste samlingslån

- 8 mån senaste kreditanvändning (för betala andra lån)

- inte hos KF tidigare på något sätt.

- 3 års skuldsanering istället för 5år (dock är skuldsanering i 5 år men betalperioden endast 3 år) - KF's ord (pga skuldsatt långtid, har småbarn)

- tydlig brytpunkt från spel (2 år spelfri)
- brytpunkt från lån finns, trots relativa nya

Ingen invände. Ca 11 borgenärer.

Hade superbra skuldrådgivare
Hade superbra handläggare på KF som var väldigt förstående och var väldigt delaktig i själva ärendet och allt som behövde kompletteras (dom såg det som mycket positivt)

- jobbar heltid, ca 400k per år inkomst

Fråga på så svarar jag! :)

Lycka till alla!
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Tänkte skriva ett snabbt meddelande för er som bara ser mörker i framtiden. Det finns hopp..

Jag har beviljad skuldsanering och för att sammanfatta mitt "case"

- över 1,1 miljon

- allt till spel

- 11 månader sen senaste samlingslån

- 8 mån senaste kreditanvändning (för betala andra lån)

- inte hos KF tidigare på något sätt.

- 3 års skuldsanering istället för 5år (dock är skuldsanering i 5 år men betalperioden endast 3 år) - KF's ord (pga skuldsatt långtid, har småbarn)

- tydlig brytpunkt från spel (2 år spelfri)
- brytpunkt från lån finns, trots relativa nya

Ingen invände. Ca 11 borgenärer.

Hade superbra skuldrådgivare
Hade superbra handläggare på KF som var väldigt förstående och var väldigt delaktig i själva ärendet och allt som behövde kompletteras (dom såg det som mycket positivt)

- jobbar heltid, ca 400k per år inkomst

Fråga på så svarar jag! :)

Lycka till alla!
Det där är skrämmande likt min situation.

Har ca 2-300k mer i lån, dock ej från spel.
Senaste samlingslån och kredit exakt lika
Familjesituation lika
Inte varit hos KF men har nu inledande
Likvärdig årsinkomst.
Tror vi tom har lika många långivare

Så ja, det finns hopp (även fast jag inte riktigt är där än)

Edit: Glömde såklart min fråga. Efter du fick inledande hur lång tid tog det ungefär innan du fick någon gehör ifrån dom?
 

Trixie

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
29 Juni 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Ringde dom innan eller fick du bara förslaget på brevlådan?
Nej det kom på lådan och hade ca 10 dagar på mig att ringa min handläggare. Om jag inte ringde på utsatt datum så gick min ansökan upp i rök så då blir man tvungen att söka på nytt
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Edit: Glömde såklart min fråga. Efter du fick inledande hur lång tid tog det ungefär innan du fick någon gehör ifrån dom?

När jag fick inledande så fick jag även småsaker samtidigt jag skulle komplettera med. Fixade det direkt. Men sedan tog det rätt lång tid pga semestertider. Tror det var ca 2.5 månad tills jag fick förslaget. Under denna tid hade jag kontakt med min handläggare då och då, kollade hur det låg till med mitt ärende. Var rätt orolig ibland att det skulle bli avslag, mest pga lånen gått till spel, ringde in då för stämma av. Vissa stora lån åkte till inkasso (hela lånebeloppet föll dit). Ringde och sa det så handläggaren kunde korrigera i förslaget.
Hade verkligen en superbra handläggare måste jag säga.
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Hej!

Undrar om fler har loggat in på kronofogdens hemsida och sett att det finns en ny ruta där man ska fylla i inkomst och familjeförhållanden osv ? eller är det bara jag som fått den. Stod att de var uppgifter ifall man skulle få löneutmätning.
Jag går och väntar på ett beslut om skuldsanering som borde komma nu i oktober så blev rädd att det har blivit avslag och de ska göra löneutmätning istället. =/

Jag ansökte om skuldsanering 31/7 och hade oxå fått en så ruta, samt samma info som dig!

Har du något som ligger hos Kfm? Jag har inte det än, men blir troligtvis så här framöver
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp